Sunday, August 16, 2009

SEKALUNG TAHNIAH KEPADA KAWAN2YG GRAD PD THN NI...

SMGA HRI MENDATANG AKN M'ZAHIRKN SERIBU SNYMN N KEJAYAAN....

PD YG MSH BERADA DI BUMI UKM TRSKN USHA KALIAN, SMGA B'OLEH KEJAYAAN....

Tuesday, June 2, 2009

kawan

***lagu ni aku tujukn kpd smua kwn2 yg p'nh mngnli dri ini***

Kawan bertahun kita bersama
Bagai semalam baru bersua
Kawan dihadapan oh! Indahnya
Kita bersama berkelana

Kawan bertahun kita bersama
Bagai semalam baru bersua
Kawan dihadapan oh! Indahnya
Kita bersama berkelana

Namun kita jauh di dunia sendiri
Bekalan sendiri(semangat sendiri) Impian sendiri
Meski pun jauh namun kita tetap bersama
Dek ruang yang memisahkan kita

Kawan hidup ini umpama langit yang tidak selalu cerah
Kawan hidup ini umpama awan yang tidak selalu putih
Ingatlah bintang-bintang di langit Takkan terus berkelipan
Ingatlah pelangi yang indah Pasti akan hilang

Kawan jangan biarkan dirimu
Seperti rama-rama
Cantik namun akhirnya menjadi perhiasan di dinding
Kawan jangan biarkan dirimu
Umpama lipan dan kala
Berbisa namun akhirnya menjadi perhiasan di meja tulis

Oh! Kawan jadilah seperti si matahari
Membakar diri demi insan sejagat
Oh! Kawan jadilah seperti bulan purnama
Menerangi malam yang gelap gelita
Menunjukkan jalan demi ummat semesta

Menunjukkan jalan demi ummat semesta ( 2X )

Tuesday, May 19, 2009

Tesis oh tesis……


Ermmmmmmmmm……..

Tension, serabut, xda mood, stress…..

Perasaan ni smua ada……..

MUSLIM DI KOREA?????

Bila nk setle tesis aku ni…….

Asyik kena edit, edit & edit…..


Tesis selalu menyerabutkan kepala ni....
kadang-kadang tension dibuatnya..
Pada ( Izah, Yana, Farhah, n Akmar)..yg sama ayahanda ngan aku..
moga kte dpt setlekan tesis dgn smpurna n scpt yg mgkn..
InsyaAllah....

Ya Allah tabahkan hati ini……

Permudahkanlah segala urusanku….


Thursday, May 14, 2009

KATa2 PUJANGgA

salam...

k, jom kita saMa2 hayati dan cuba kita fahami maksud disebalik kata2 pujangGa ini.. wlaupun nampak ringkas, namun ttp mempunyai makna yang cukup besar dan blh dijadikan panduan serta iktibar kepada kita semua....

1) Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.

2) Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar
di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

3) Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

4) Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu
telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.

5) Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

6) Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan
harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada
kekuasaan ilmu.

7) Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup
penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

8) Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia! Dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

9) Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan
tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa
depan.

10) Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras
dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang
lunak seperti sutera.

11) Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang
tingginya enam kaki.

12) Agama tidak pernah mengecewakan manusia.Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.

Saturday, May 9, 2009

Syair untuk Ibu



anakmu sekarang tak lagi menangis
anakmu sudah bisa merasakan gerimis
kamarau panjang telah membuat anganku terkikis

ibu, doamu membumbung tinggi
kau sebut nama ini dalam doa
sungguh aku telah luluh
oleh kasih sanyangmu yang tulus

usapan dikeningku masih tersimpan
terimpan rapi dalam ingatan
memori - memori tentang nasihatmu masih kujaga
dan sering ku dengar saat lelap menyapa

ibu, ingin kembali kurasakan kasih dan sayangmu dulu
merayu malam tenang dipangkuan
membicarakan masa depan yang indah
mengajarkan kebaikan untuk sesama

aku rindu akan senyumu, ibu
aku benar - benar rindu

Thursday, May 7, 2009

Pantun - Mari Menutupi Aurat



Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau tak ikut gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk serkap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payahpun ‘make up’.

Sekurang-kurangnya berbaju kurung,
Lebih elok jubah mengurung,
Kaki pula mesti bersarung,
Ditumit kaki syaitan bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakai pun nampak pusat.

Berseluar ketat bajupun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai terus dilaknat,
Oleh Allah, Rasul dan Malaikat.

Apa yang aneh bila dipandang,
Lengan pendek tapi bertudung,
Nampak seperti orang yang kudung,
Mata terpandang kaki tersandung.

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.

Kalau nak “Make Up” biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi cuba elakkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Apatah lagi menghentakkan kaki,
Menarik perhatian orang laki-laki,
Melenggok punggung menggoda hati,
Ustaz melihat pun separuh mati.
Syaitan sangat suka lah hati ,

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Selokaku ini bukanlah jahat,
C u m a saja mahu peringat,
Kepada semua para sahabat,
Terutama sekali rakan sejawat.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat sepanjang badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.

Setakat ini seloka kami,
Harap dapat menghibur hati,
Yang baik bolehlah anda ikuti,
Kalau boleh besok mulai.

Wednesday, May 6, 2009

ukhwah selamanya


Salam Ukhwah…

Antara kenangan yang paling manis dalam hidup adalah ketika menuntut ilmu.. Walaupun pelbagai ujian @ mehnah tlh aku tmpuhi, menuntut ilmu adalah 1 fasa yang paling manis utk dknng dan ‘x’ terbayar dengan wang ringgit….Terima ksh aku ucapkan kepada Sahabat2 yang senantiasa menyokong dan membantu terutama sahabat2 di bumi UKM…. Pahit manis sepanjang bersama kalian akan tetap dikenang dan merupakan kenangan terindah dan insyaAllah akan terus terpahat dan akan terus dikenang …. Kini aku makin mengerti apa erti sebuah persahabatan dan aku pohon jutaan kemaafan sekiranya ada hati yang terluka sepanjang bersahabat… Sesungguhnya aku hanya insan yang kerdil, tdk lari dari melakukan kesilapan… Aku doakan kita semua berjaya di dunia dan juga di akhirat.. Sesungguhnya jalinan ukhwah yang dibina kerana Allah… Trskn perjuangan kalian sesungguhnya perjalanan kita masih panjang, perjalanan mencari hakikat sebenar erti 'PERJUANGAN'.... Sesungguhnya perjuangan kita semua xkan terhenti sehingga kalam terakhir... Kerana ilmu kita bertemu, sesungguhnya bumi UKM menjadi saksi segalanya....

Tuesday, May 5, 2009

TAUBAT


Memang manusia sentiasa melakukan kesalahan dan sentiasa lupa. Namun manusia yang terbaik bukanlah manusia yang tidak pernah melakukan dosa sama sekali, akan tetapi manusia yang terbaik adalah manusia yang ketika dia berbuat kesalahan dia terus bertaubat kepada Allah dengan sebenar-benar taubat. Bukan sekadar taubat sesaat yang diiringi niat dihati untuk x mengulangi dosa tersebut kembali. Namun terdapat syarat agar taubat itu diterima..

Syarat Taubat Diterima

bagi memastikan taubat seseorang itu diterima, maka dia harus memenuhi tiga hal yaitu:

(1) Menyesal

(2) Berhenti dari dosa

(3) Bertekad untuk tidak mengulanginya.

Monday, May 4, 2009

Nasihat Luqman Hakim kepada anaknya

Nasihat Luqman kepada anaknya, tersebut didalam Al-Quran, surah Luqman ayat 13-19 yang ertinya seperti berikut :

  1. Hai anakku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah, kerana sesungguhnya syirik itu adalah suatu penganiayaan yang besar.
  2. Dan kami wajibkan manusia (taat) kepada ibubapa, ibunya yang telah mengandUngkannya (dengan menderita) lemah bertambah lemah dan berhenti menyusukannya dalam masa dua tahun (kami perintahkan): "Hendaklah engkau bersyukur kepada ku dan kepada ibubapa mu, kepada kulah tempat kembali.
  3. Dan jika keduanya memaksamu supaya engkau mempersekutukan aku (dengan sesuatu) tanpa ada pengetahuanmu padanya, tapi gantilah keduanya dengan baik dalam (urusan) dunia, turutlah jalan orang yang kembalimu, maka aku akan mengabarkan kepadamu segala apa yang telah kamu kerjakan.
  4. Hai anakku! "Sesungguhnya jika ada (amal-amal) itu sebesar biji sawi (sekalipun), biar adanya didalam batu, atau dilangit, ataupun dimubi, nescaya allah akan tunjukkan (memperlihatkannya).Sesungguhnya Allah maha halus lagi maha mengetahui".
  5. Hai anakku! "Dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat kebajikan dan laranglah dari perbuatan yang mungkar dan sabarlah atas sesuatu (musibah) yang menimpamu.Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari urusan-urusan yang dipastikan (Allah).
  6. Dan janganlah engkau memalingkan pipimu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan dimuka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong dan membanggakan diri.
  7. Dan berlakulah sederhana dalam berjalan dan rendahkanlah suaramu (dalam berbicara) sesungguhnya seburuk-buruknya suara ialah suara keldai.

Sunday, May 3, 2009

JOM BLAJA KECEK KLATE...



Salam...

k, hri ni aku kmkakan bbrpa cnth p'kataan bg loghat klate bsrta dgn cnth ayt skali...p'ktaan2 ni pn ak copy mllui intrnt, dh byk laman yg b'kaitan loghat klate...ni mnnjkkn loghat klate mmg ada ptnsi n jka dp'htkn, dh rmai ank2 ngri len dh blh kuasai loghat klate... mgkn bg mrk yg luar dr ngri kelantan akn rsa lcu @ plk dgn p'ktaan2 ni, nmn bg oghe klate spt aku p'ktaan ni mmg unik... maghi kito pakat blaja loghat klate deh...

1. SPRONG n.
- means teropong. Or binocular, telescope.

"Nok wak gapo sprong tu,Dolloh? Mung nok 'ngita oghe ko?"
(Nak buat apa teropong tu, Dollah? Kau nak mengintai orang ke?)

2. PELETING n. - ('pe' as in ape??, 'le' as in lelaki, 'ting' as in tingkap)
- can you guess?? hahahahha.. it's straw. Penyedut minuman lah in Bahasa.

"Main teguk gitu jah air nyo tu? Tokse paka peleting ko?"
(Main teguk macam tu je air kelapa tu? Tak nak pakai penyedut minuman ke?)


3. PEKONG v. -(pear, 'kung' as in kangkung)
- baling, lontar.
In English, throw lah.

"Wei, bakpo mung main pekong² batu ni? Keno 'palo aku siak laa mung!"
(Wei, kenapa kau main baling² batu ni? Kena kepala aku siap laa kau!)


4. GONYOH v.
- means scrub. In Bahasa, sental.

"Gayoh, acu mung gonyoh kuak gak sikik. Supo tok make setahung jah.."
(Gayah, cuba kau sental kuat sikit. Macam tak makan setahun je..)


5. SENGELENG adv. ('se' as in senyap, 'nge' as in ngetop di ERA, 'leng' as in geleng)
-
doing something on purspose. Sengaja.

"Mung meme sengeleng deh wak gitu, deki kak ku."
(Kau memang sengaja kan buat gitu, dengki kat aku.)

Saturday, May 2, 2009

Kelebihan zikir ‘Laailaha illallah’.


Kelebihan zikir ‘Laailaha illallah’


Di mana sahaja dan pada apa sahaja masa hendaklah baca zikir ‘Laailaha illallah’ dengan banyaknya kerana kelebihanya :



Kelebihan:

1. Di dalam hadis bahawa zikir yang tidak terhad kepada sebarang masa, tempat dan alasan ialah ‘Laailaha illallah’. Ia merupakan zikir yang cemerlang. Di dalam hadis yang lain bahawa ia adalah bentuk kebaikan yang tertinggi.



2. Di dalam hadis yang lain bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: “pada hari kiamat orang yang paling beruntung mendapat syafaatku ialah orang yang banyak membaca kalimah ‘Laailaha illallah’ dengan hatinya dan jiwanya iaitu dengan hati yang ikhlas”.



3. Di dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang membaca ‘Laailaha illallah’ di dalam keadaan penuh keikhlasan di dalam hatinya atau iman bersamaan dengan sebiji barli, maka ia akan dikeluarkan dari neraka jahanam. Dan orang yang membaca kalimah ini dan di dalam hatinya terdapat keikhlasan atau iman bersamaan sebesar biji gandum maka ia akan dikeluarkan dari api neraka jahanam dan orang yang membaca dengan penuh kebaikan atau iman maka ia juga akan dikeluarkan dri api Neraka Jahanam”.



4. Di dalam hadis lain terdapat: Orang yang membaca kalimah ‘Laailaha illallah’ dari hatinya, ia pasti akan memasuki syurga walaupun ia melakukan dosa seperti berzina dan mencuri, walaupun ia melakukan zina dan mencuri. (Nabi SAW telah mengulangkannya sebanyak 3 kali)



5. Hadis lain: Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah kamu sentiasa perbaharui iman kamu. Para sahabat Rasulullah SAW berkata ‘Wahai Rasulullah SAW, bagaimanakah kami perbaharui iman kami? Rasulullah SAW menjawab ‘ucapkanlah Laailaha illallah sebanyaknya’.



6. Hadis lain: Rasulullah SAW bersabda: Tiada yang dapat menghalang kalimah ‘Laailaha illallah’ sampai kepada Allah



7. Hadis lain: Zikir ‘Laailaha illallah’ tidak akan meninggalkan satu dosa pun di belakang dan tiada satu amalan yang menyamainya.



8. Hadis lain: Jika tujuh petala langit dan bumi diletakkan di satu dacing dan dengan kalimah ‘Laailaha illallah’ diletakkan di atas dacing yang lain, maka (kalimah) lebih berat lagi.



9. Dalam hadis: Apabila seorang hamba mengucapkan kalimah ‘Laailaha illallah’ dengan ikhlas hati, maka pintu langit terbuka bagi kalimah ini sehingga ia sampai ke Arasy, dengan syarat ia menjauhkan diri dari dosa besar.



P/S : diharap, kite semua dapat menjadikan kalimah suci Allah ini sebagai amalan harian.

Saturday, April 25, 2009

10 Latihan Tajam Minda



1. tarik nafas dalam dalam dan tahan selama 10 saat. Ia dapat membantu menyalurkan oksigen dengan banyaknya dan menjadikan otak kamu berfikir dengan cepat

2. Biasakan diri bermain permainan yang mencabar minda seperti teka silang kata, puzzle dan sebagainya

3. Bersenam kerana ia dapat merangsang pengeluaran bahan kimia ‘endorphin’ yang membuatkan otak lebih tenang

4. Menonton TV dengan mematikan suaranya. Setelah itu cuba meneka apakah yang diperkatakan oleh watak itu

5. Cuba bertanding dengan teman permainan yang mudah. Contohnya mengingati lebih ramai nama rakan2 dalam 60 saat

6. Biarkan otak kamu berehat atau berlegar legar sewaktu menunggu tertidur. Pilih satu tahun atau bulan untuk mengingati peristiwa tertentu. Ia dapat mengasah otak untuk lebih mengingati sesuatu

7. Belajar untuk membaca secara terbalik. Para pengkaji mendapati bila kita melakukan tugas normal dengan cara yang pelik ia dapat menajamkan minda seseorang

8. Sentiasa memastikan otak kamu berfikir secara kreatif. Misalnya mengebut nama dua benda ynag tiada kaitan langsung. Setelah itu cuba meluahkan idea untuk menggabungkan kedua duanya

9. Berfikir menerusi gambar. Contohnya perhatikan sebuah meja dan bayangkannya pada kedudukan yang berbeza

10. Pejamkan mata dan tumpukan sepenuh perhatian kamu kepada satu bunyi antara bunyi yang lain.



TAQARRUB KEPADA ALLAH FAKTOR UTAMA KEJAYAAN


DAN tidaklah ada yang mereka ucapkan (semasa berjuang) selain daripada berdoa dengan berkata:

“Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau-lampau dalam urusan kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir. (Ali Imran: 147)

Faktor utama kejayaan dalam sesuatu pekerjaan khususnya perjuangan pada jalan Allah s.w.t. ialah hubungan yang kuat lagi erat dengan Allah s.w.t. (taqarrub). Sikap terlalu bergantung kepada persediaan fizikal dan mental dengan mengabaikan hubungan rohani dan ketergantungan kepada Allah s.w.t. akan hanya membawa kepada kegagalan, kekalahan dan kekecewaan. Justeru aspek doa dan tawakal perlu dimasukkan dan dirangkumkan dalam erti kata persediaan dan usaha yang sebenar.

Selain berdoa kepada Allah agar membantu bagi menjayakan sesuatu perancangan atau pekerjaan, kita juga diingatkan supaya bertaubat dan memohon ampun daripada Allah atas segala dosa dan kesalahan yang pernah kita lakukan. Ini penting agar dosa atau maksiat kita yang lalu tidak menjadi hijab untuk diperkenankan doa kita, juga disarankan oleh Islam untuk berdoa agar ditetapkan pendirian dan keimanan di sepanjang tempoh pekerjaan atau perjuangan.

Ini memandangkan pelbagai halangan, cabaran dan ujian yang bakal diterima boleh menggugat dan menjejaskan tahap kesabaran dan pendirian. Oleh itu kebergantungan manusia kepada Allah s.w.t. tidak boleh putus atau berbentuk separuh jalan. Yang penting manusia perlu sedar bahawa mereka mesti bergantung hanya kepada Allah s.w.t. pada setiap masa dan keadaan.

Taqarrub kepada Allah adalah faktor utama kejayaan sesuatu pekerjaan atau perjuangan. Dosa boleh menjadi hijab kepada mencapai kejayaan. Kita tidak boleh mengabaikan aspek doa dan tawakal dalam setiap pekerjaan, perancangan dan perjuangan.

Monday, April 20, 2009

Dinner Fpi

bersama ngn fadhil(tengah) mantan timbalan Presiden Perdana



senyum.....senyum....hehe3





gaya2 bkl Graduate FPI ukm













b'sma sahabat2 Jabatan Pengajian Arab &

Tamadun Islam Ukm....

Ukhwah selamEnyER........






Kejohanan Bowling Perdana

team yg plng manTOP!!!
jgn tnya psl ranking...hehe3

wajah2 ceria slps p'lwnn
wlupn aku antra pmain yg t'crot, hidup mst happy..
lgpn mnng & klh kn adt p'mainan..
huhuuu


g mano2 pn kta smua ttp ank beghanok,
sapo kta anak klate xpanda men bowling...xcayo, jom lwn..



wajah2 poyo(koya) mantan2 exco Perdana...hehee3


time b'gmbr bkn main,
tp time main bowling msk dlm longkang skmo....he3


team yg plng glamour & mnjd p'htian...he3

Saturday, April 11, 2009

Salam Mujahadah....



salam Imtihan kepada sahabat2...

Biltaufiq Wan-Najah!!!!

All The Best!!!

SEMOGA SEGALA USAHA & URUSAN DIPERMUDAHKAN

InsyaAllah.....


fahami & cuba hayati


Ada 4 lilin yang menyala,

Sedikit demi sedikit habis meleleh.
Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka

Yang pertama berkata: "Aku adalah keindahan." "Namun manusia tak mampu menjagaku: maka lebih baik aku mematikan diriku saja!"
Demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.

Yang kedua berkata: "Aku adalah Kasih Sayang." "Sayang aku tak berguna lagi." "Manusia tak mau mengenalku,untuk itulah tak ada gunanya aku tetap menyala."
Begitu selesai bicara, tiupan angin memadamkannya.

Dengan sedih giliran Lilin ketiga bicara:"Aku adalah Cinta" "Tak mampu lagi aku untuk tetap menyala." "Manusia tidak lagi memandang dan mengganggapku berguna."
"Mereka saling membenci, bahkan membenci mereka yang mencintainya, membenci keluarganya. "
Tanpa menunggu waktu lama, maka matilah Lilin ketiga.

Tanpa terduga
Seorang anak saat itu masuk ke dalam kamar, dan melihat ketiga Lilin telah padam.
Karena takut akan kegelapan itu, ia berkata: "Ekh apa yang terjadi?? Kalian harus tetap menyala, Aku takut akan kegelapan!"
Lalu ia mengangis tersedu-sedu.

Lalu dengan terharu Lilin keempat berkata:
Jangan takut,
Janganlah menangis,
selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga Lilin lainnya:

Akulah H A R A P A N "
Dengan mata bersinar, sang anak mengambil Lilin Harapan, lalu menyalakan kembali ketiga Lilin lainnya.

Apa yang tidak pernah mati hanyalah H A R A P A N.
yang ada dalam hati kita.dan masing-masing kita semoga dapat menjadi alat, seperti sang anak tersebut, yang dalam situasi apapun mampu menghidupkan kembali Keindahan, Kasih Sayang dan Cinta dengan HARAPAN-Nya

p/s :

Harapanlah yang membuat orang untuk lebih baik lagi, dimasa sekarang dan masa yang akan datang. Jadi jangan padamkan semangat dan harapanmu untuk hidup yang lebih baik

Friday, April 10, 2009

motivasi Diri


Your task is not to seek for love,
but merely to seek and find
all the barriers within yourself
that you have built against it.

-Jalaluddin al-Rumi-


Wednesday, April 8, 2009

Hari ini!!!!!!


"KESELAMATAN MAHASISWA TANGGUNGJAWAB SIAPA????"


**Sahabat2 semua dijemput untuk sama2 hadir dan sama2 memeriahkan Forum Isu Mahasiswa pada hari ini (Rabu 08 April 2009) tepat jam 8.00 mlm di Dewan Anuwar Mahmud,FST,UKM**

.....sama2 kita mmriahknnya demi kpntgn b'sma.....


Tuesday, April 7, 2009

bowling @ warta

b'gmbr slps p'lwnn..


tgk!!! sape plg byk jthn pin... dlm p'lwnn ni aku gna nma smrn Y..nk tau knape, biarlh ianya mjd rhsia bg aku..he3 wlupn bkn johan,naib johan pn dh ckp bg pmain yg 1st tme men mcm aku ni... klu brani, jomla lwn..


sape brani, jom lwn team kami.. cmfrm mnysl..he3

ceh... ada gaya seorang pemain profesional..


pengalaman b'gmbr ngn POCONG..He3



Saturday, April 4, 2009

.....suka duka diharungi b'sama...
...smga sinar kjyaan akn mnnti...






knngn b'sma akn ttp diabadikan & ttp m'jd kngn yg t'indh......
smga smuanya b'jya di dunia & di akhirat...
.....ukhwah selamanya...
insyaAllah..

isu DLM negara


Semalam, satu lagi sejarah telah tercipta dengan berlangsungnya upacara angkat sumpah yang telah dilakukan oleh Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6. upacara ini telah dilakukan di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara.


Hal ini berikutan Perdana Menteri yang sebelumnya iaitu Perdana Menteri yang ke-5, Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad badawi yang telah melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri dan menyerahkannya kepada Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak. Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi yang kini bergelar Tun telah mengepalai tampuk pemerintahan negara selama 5 tahun dan banyak jasa2 yang telah ditingalkan oleh beliau..


*** diharapkan dengan perlantikan Perdana Menteri yang baru ini akan membawa negara kita Malaysia kearah yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang….InsyaAllah…..***

Friday, April 3, 2009

RAHSIA JUMAAT



Hari Jumaat ialah hari kebesaran Islam bagi orang mukmin. Hari yang mulia ditentukan buat umat Muhammad SAW. Pada hari itu kepada sesiapa yang berdoa Allah akan memakbulkan doanya. Setiap muslim dikehendaki mempersiapkan diri untuk hari Jumaat mulai dari hari Khamis dengan membersihkan pakaian dan memperbanyakkan tasbih serta memohon keampunan kepada Allah SWT pada malam Jumaat lagi. Kerana pada masa itu nilai mulianya sama dengan masa yang dirahsiakan oleh tuhan pada hari Jumaat


Amalan Sunat Hari Jumaat

Pada subuh hari Jumaat, maka setiap muslim digalakkan mandi, kemudian memakai pakaian yang berwarna putih kerana pakaian putih lebih disukai Allah. Pakailah minyak wangi yang diharuskan dan berhiaslah dengan memotong rambut, mencukur kumis, memotong kuku dan menggosok gigi.


Sesudah itu bersegeralah ke masjid.. Sabda Rasulullah SAW: " Sesiapa yang masuk dahulu ke dalam masjid pada hari Jumaat untuk sembahyang Jumaat, maka seolah-olah dia sudah berkorban dengan seekor unta dan orang yang masuk pada waktu yang kedua berkorban dengan seekor lembu dan yang masuk pada waktu ketiga maka seolah-olah dia berkorban dengan seekor kambing dan siapa yang masuk ke masjid pada waktu keempat maka seolah-olah ia berkorban dengan seekor ayam, dan orang yang masuk waktu kelima maka seolah-olah dia berkorban dengan sebutir telor. Maka apabila naik imam ke atas mimbar ditutupnya buku catatan dan diletakanlah pena oleh malaikat dan mereka berkumpul dekat mimbar mendengar khutbah"

Kemudian apabila seseorang memasuki masjid, maka ambillah saf pertama dan apabila saf itu sudah penuh ambillah tempat yang kosong dan jangan melangkahi bahu orang lain serta jangan lalu di hadapan orang sedang sembahyang.



Tuesday, March 31, 2009

Jiwa @ Harta


JIWA dan harta adalah dua perkara berbeza, tetapi punyai persamaan yang cukup ketara apabila kita tidak mempunyainya.

Kedua-duanya memainkan peranan dan memberikan impak yang cukup besar kepada kita dalam meniti perjalanan hidup yang penuh dengan onak dan duri ini.

Tetapi, mana satukah antara keduanya ini yang lebih penting?

Sudah pasti kekayaan jiwa harus kita utamakan.

Tidak kira siapa kita dan bagaimana ekonomi kita, kekayaan jiwa harus kita titik beratkan. Dengan kekayaan jiwa kita mampu mencapai kejayaan, dan seterusnya menjadi orang yang berharta.

Tapi jika sebaliknya, andai harta yang kita dahulukan, pasti kita akan sesat dalam timbunan kekayaan dan kemewahan dunia yang bisa saja hilang dari kita dalam sekelip mata.

Jadi, untuk apa kita tertipu dengan sesuatu yang sifatnya sementara.

Peringatan Rasulullah (SAW) berkenaan dengan perkara ini amat jelas di mana baginda telah bersabda yang bermaksud, "Gila harta dan kedudukan, kedua-duanya menumbuhkan kemunafikan dalam hati bagaikan air menumbuhkan sayuran".

Inilah yang patut kita renung dan fikirkan. Adakah ini yang kita mahukan atau sebaliknya.

Kemiskinan jiwa patut kita elakkan sama sekali. Jiwa yang miskin sudah pasti mengundang pelbagai bencana yang tidak baik. Antaranya adalah usaha untuk menjatuhkan antara satu sama lain, dek kerana jiwa yang dipenuhi sifat hasad dengki.

Adakah ini yang kita cari dalam hidup kita?

Atau adakah ini matlamat hidup kita di dunia ini?

Adakah ini yang kita mahukan berlaku pada diri kita?

p/s: mari sma2 kta renung & fikirkan b'sma kerana walaupun kedua2 perkara ini msng2 m'pnyai kepntingan, akn ttp kedua2 nya m'pnyai byk p'bezaan & m'pngaruhi khdpn kta d dunia & jga di akhirat nnt... tpuk dada, tnya selera...


Sunday, March 29, 2009

1lg Kata-kata MUTIARA Bijak Pandai



~Mengkritik apa yang ada di sekeliling kita adalah salah satu tindakan yang bodoh jika kita lakukan.
~Sekarang adalah masa terbaik untuk berbuat sesuatu. Jika anda menunggu masa terbaik untuk melakukannya, anda akan kecewa. Semua keputusan yang hebat dan bersejarah itu dibuat tanpa maklumat menyeluruh. Ini kerana sejarah dicipta tanpa menunggu inspirasi. Peringatan bahawa masa yang terbaik adalah SEKARANG...
~Kelulusan sarjana yang terpenting sekali ialah BKS @ B.Ks (Buat Kerja Sekarang) telah menjadikan seseorang biasa menjadi luar biasa lebih daripada segulung Ijazah. Sikap semulajadi MK (Menangguh Kerja) telah menyebabkan seseorang mendapat segala macam penyakit seperti bodoh, kekurangan peluang dan kekurangan wang.


Kata-kata Mutiara Bijak Pandai..


~Hanya manusia satu-satunya ciptaan Tuhan yang boleh merubah nasibnya sendiri.

~Tuhan mencipta tetapi Dia memberi manusia kuasa untuk membentuk kehidupan dan kejayaan. Pelajaran psikologi yang berguna : Kita boleh merubah nasib dengan merubah cara pemikiran kita.

~Berjuta orang telah dapat merubah diri dari lemah menjadi cekal, penakut menjadi berani, malas kepada rajin, berdosa kepada berbakti, tidak berguna kepada srikandi dan dari MISKIN menjadi KAYA.

~Jangan selalu menunggu sehingga ada mood @ semangat untuk memulakan sesuatu perkara. Kita perlu menentukan mood kita sendiri. Bagaimana ? Dengan terus melakukannya walaupun apa jua. Ilham jarang mengerahkan tindakan tetapi tindakan sentiasa memberi ilham.

Friday, March 27, 2009

kelebihan Salam



Assalamualaikum warahmatullah...
apa khabar sahabat2 skalian...
moga sentiasa dibawah keredhaan,keberkatan dan naungan ALLAH subhanahu wata'ala...
aku akan menceritakan kelebihan memberi salam melalui hadith berikut...

Iblis menangis bila orang memberi salam...

Sabda Nabi: "Orang2 yg mendahului salam terlepas daripada sifat sombong,bongkak dan tinggi diri"

Sabda Rasulullah saw: "Wahai manusia sampaikanlah salam, berikanlah makan dan solatlah diwaktu malam, diwaktu orang-orang lain sedang tidur, maka kamu akan masuk syurga".

Sabda Rasulullah SAW.:"Sesungguhnya di dalam syurga itu terdapat kamar yang bermacam-macam, semuanya boleh dilihat dari luar isi dalamnya dan dari dalam boleh lihat diluar. Di dalam syurga itu terdapat kenikmatan yang belum pernah dilihat oleh mata, yang belum didengar oleh telinga dan tidak pernah dibayang oleh hati manusia."

Lalu bertanya pula sahabat: "Ya Rasulullah, untuk siapakah kamar-kamar itu?"

Sabda Rasulullah saw: "Ianya adalah bagi orang yang menyampaikan salam, bagi orang yg memberi makan, bagi orang yg selalu berpuasa, bagi orang yang mengerjakan solat malam ketika orang lain sedang tidur."

Bertanya para sahabat: "Siapakah yang kuat mengerjakan semua itu ya Rasulullah?

"Sabda Rasulullah saw.:"Akan aku terangkan kepada kamu semua:

1. Barang siapa bertemu dengan saudaranya (semua orang Islam) dan memberikan salam kepadanya, maka sesungguhnya dia telah menyiarkan salam.

2. Barang siapa yang memberi makan ahli keluarga/ anak isterinya hingga kenyang maka sesungguhnya ia telah memberi makan.

3. Barangsiapa berpuasa dalam bulan Ramadhan, kemudian dia puasa enam hari dalam bulan syawal (selain 1 Syawal, diharam puasa) bererti dia sudah sentiasa berpuasa sepanjang tahun.

4. Barangsiapa solat Isyak dan solat subuh berjemaah, maka sesungguhnya dia telah mengerjakan solat malam ketika orang lain sedang tidur.

Sabda Rasulullah saw:"Barang siapa yang berbicara sebelum memberi salam, maka janganlah kamu jawab."

Ibnu Abbas ra berkata: "sesungguhnya Iblis yang terkutuk itu menangis, sewaktu seseorang mukmin itu bersalam dan dia mengeluh: "Aduh celaka, kedua mukmin itu tidak berpisah keduanya melainkan diampuni dosanya".

p/s: mari la kita rajin2kan diri utk memberi salam bila berjumpa ngan sesama muslim...semoga mendapat rahmat ALLAH swt.. Aamminnn...

Thursday, March 26, 2009


salam....

Kblkngan ni, aku p'hatikan rmai kawan2 yg krng cht... rata2 rmai yg demam & batuk. ada saje yg x hdr ke klas & ini Mgkn dsbbkn perubahan cuaca skrg yg x mnntu ... disini aku sertakan 1lagi doa untuk diamalkan khususnya utk menyembuhkan diri daripada sebarang pnykt... insyaAllah dgn izin & pertolongan drpd Allah s.w.t segala pnykt akn sembuh..






Nasihat Imam Syafie Dalam Mencari Sahabat

TEMAN ketawa memang mudah dicari, tetapi teman menangis tiada siapa yang sudi.

Memang benar sukar mencari erti persahabatan sejati. Hanya mereka yang benar-benar bersahabat dengan hati tulus dan ikhlas dapat mencari erti persahabatan tulen.

Dalam hal ini, Imam al-Syafie ada memberikan nasihat dalam soal persahabatan.

Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwa ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku.

Sahabat yang baik adalah yang sering sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati.

Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang tidak luntur baik dalam keadaan suka atau duka. Jika itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia padanya.

Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang. Semakin ramai aku peroleh sahabat, aku semakin percaya diri.

Mencari sahabat pada waktu susah.

Belum pernah kutemukan di dunia ini seorang sahabat yang setia dalam duka.Pada hal hidupku sentiasa berputar-putar antara suka dan duka.

Jika suka melanda, aku sering bertanya: "Siapakah yang sudi menjadi sahabatku?"

Pada waktu aku senang, sudah biasa ramai yang akan iri hati, namun apabila giliran aku susah mereka pun bertepuk tangan.

Pasang surut persahabatan.

Aku dapat bergaul secara bebas dengan orang lain ketika nasibku sedang baik.

Namun, ketika musibah menimpaku, kudapatkan mereka tidak ubahnya roda zaman yang tidak mahu bersahabat dengan keadaan.

Jika aku menjauhkan diri daripada mereka, mereka mencemuh dan jika aku sakit, tidak seorang pun yang menjengukku.

Jika hidupku berlumur kebahagiaan, banyak orang iri hati, jika hidupku berselimut derita mereka bersorak sorai.

Mengasingkan diri lebih baik daripada bergaul dengan orang jahat.

Apabila tidak ketemu sahabat yang takwa, lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku harus bergaul dengan orang jahat.

Wednesday, March 25, 2009

kejadian manusia..



assalamualiakum...

disini, aku ingin p'ktakan tntg tjk xcmnt yg p'nh aku lakukan b'kaitan proses kjdian mnsia............
Proses kejadian manusia tlh djlskn dlm al-Quran dan t'dpt byk surah di dalam al-Quran menghuraikan tntg kjdian mnsia... manusia menurut al-Quran adlh mkhlk yg dk'niakan akal, roh & jasad. ia sebaik2 kjdian b'bndg dgn malaikt & jga binatang.. malaikat hanyalah dk'niakn akal ttp x dk'niakan nafsu sdgkn binatang pula hanya dik'niakan nafsu tanpa akal...sungguhpun begitu, kddkn mnsia akn m'jd lbh rndah drpd bntg skranya mereka gagal m'gunakan akal dgn baik sbaliknya m'jd hamba kpd nafsu..menurut al-Quran, manusia adlh b'asl dr ktrnn Nabi Adam & Adam pula djdkn drpd tanah. ini dp'kuatkn lg oleh kaedah mantik dan kajian sains yg mndpti unsur yg t'dpt pd mnsia mnyamai unsur yg t'dpt pd tanah... bgtupn, t'dpt jg 1 teori krut yg dcpta oleh Charles Darwin yg mngatakn kjdian mnsia adlh b'asl drpd beruk.. nmun, teori ini tlh dtlak dan dsangkal oleh rmai saintis2 lain slps itu... disini, aku s'tkan gmbr2 plk yg mmparkn p'bgai ereksi muka slh seorng yg mnyokong teori karut yg dp'knlkn oleh Darwin.....


Monday, March 23, 2009



Senyum & trs t’snyum….

snyman dwjh tdk smstnya hti trt t’snym… …

Nmn sampai bila bibir mampu t’syum?????

Saturday, March 21, 2009

Friday, March 20, 2009

Assalamualaikum…

Mula-mula tgk mmg aku xpcaya…terkejut juga. Mcm x pcye & mmg aku xpcaye…. sjak sekolah dulu minat btol aku ngan pnmpilan penyanyi utama kumpulan Saujana ni.. niat aku paparkan perubahan beliau ni bkn untuk mengaibkan beliau dan mana-mana pihak...ttp skdr p’ingtn utk diri aku sndri & smua agar sma2 kta p’tguhkan iman...

Cuba kita pikir balik, mmg btlla sprtmna yg kta slalu dgr “iman mmg x dpt diwarisi walaupun dari seorang ayah yang b’takwa” & iman mmg xblh dijual beli..... hari ni iman kta kuat, xsmstinya ia akan kkl kuat slmnya... so, kta hndklh pstkan thp keimanan kta dan ketakwaan kita kpd Allah tidak pernah b’kurang... Doa dan harapan aku semoga Allah memberikan hidayah dan petunjuk agar saudara kta yg sorg ni n rmai lg yg ada diluar sana kmbli ke pangkal jalan selagi mana pintu taubat masih t’buka... Semoga kita juga sentiasa dalam lindungan daripada Allah s.w.t sehingga kalam yg t’akhir.. Aaminnn.....



Salam….

Ok…. Hari ni aku ingin b’kngsi satu lg doa yg mana boleh diamalkan sekiranya menghadapi sesuatu masalah….xkra la smaada kcil @ bsr… Yg pntg, kta berdoa dan b’sujud pohon p’tlngn & ptnjuk drpd Allah… insyaAllah sgla mslh akn mnjd lbh ringan & selesai dgn p’tlngn dpd Allah…mslhnya kita sering angkuh & sombong utk pohon p’tlngn dan sring b’serah kepada takdir tanpa b’usha utk brubh kpd yg lbh baik…. Disini aku kongsikan satu doa, smoga dpt sma2 kta amlkan & p’oleh manfaat…..

Wednesday, March 18, 2009

PERJUANGAN & PENGORBANAN



Dari dulu bila mendengar perkataan berjuang, selalu terlintas di kepala ini, berperang. Macam yang pernah aku pelajari dan di ceritakan, berkaitan kisah nabi dulu-dulu. Perang Badar, Uhud, Khandak, Hunain dan lain-lain. Bila semakin besar, semakin belajar dan semakin memahami bahawa perkataan perjuangan amat membawa erti yang amat besar dalam sebuah kehidupan.

Kita tak semestinya seorang pejuang di medan perang untuk menakluki mana-mana negara atau kita juga tak semestinya berada di dalam negara Palestine yang kini nyawa mereka hanya di muncung senapang dan bom pihak musuh. Itu adalah sebuah perjuangan yang amat jelas.

Dalam konteks kehidupan aku, sebagai seorang pelajar dan juga seorang anak, aku harus berjuang dan berkorban dalam mengejar cita-cita dan untuk melangsaikan harapan ayah dan ibu. Dan di sinilah lahirnya perkataan perngorbanan. Memang kedua perkataan ini, perjuangan dan pengorbanan tidak dapat dipisahkan. Dan di sinilah Allah menguji hambanya dengan beberapa ujian. Ujian kesabaran, ujian kasih sayang, ujian kewangan, ujian keberanian, ujian keyakinan dan juga ujian kebijaksanaan. tugas kita sebagai hamba Allah ialah hanya perlu memacu perjuangan dan pengorbanan kearah kebaikan iaitu kejalan keredhaan Allah dan berlandaskan syariat Islam...

KELEBIHAN SIFAT SABAR


Allah SWT memberi cubaan kepada hamba-hamba-Nya. Setiap orang akan mengalami cubaan yang berpunca daripada orang lain atau berupa cubaan lainnya. Apa yang kita perlukan agar mampu bertahan dengan cubaan tersebut?

Kita dituntut untuk sentiasa bersabar terhadap segala hal, kita juga harus menjaga iman kita dan tidak meninggalkannya. Mereka menguji iman kita dengan segala hal, misalnya dengan ketakutan, kelaparan, atau kematian.

Kadangkala kita sering bertanya, ”Bukankan Allah SWT mengetahui keadaan kita? Untuk apa Dia memberi cubaan kepada kita?”

Ya, Dia Maha Mengetahui, tetapi hikmah di balik cubaan itu mendatangkan pahala yang tidak terhingga bagi kita kerana kesabaran yang kita lakukan. Dari Kemurahan-Nya, Allah memberi kita pahala antara 10 sampai 700 drajat. Al-Quran mengatakan, ”Berikan khabar gembira kepada orang yang sabar.”

Nasihat Tentang Sabar: Umar Bin Khathtab Radhiyallahu ‘Anhu: Kehidupan yang terbaik kami dapatkan dengan sabar. Jika sabar itu ada pada seseorang, pasti ia tergolong orang dermawan. Ali Bin Abi Thalib Radhiyallahu ‘Anhu: Posisi sabar bagi iman seperti posisi kepala bagi tubuh. Ketahuilah tidak beriman orang yang tidak sabar. Umar Bin Abdul Aziz Rahimahullah: Allah tidak memberikan suatu kenikmatan kepada salah seorang hambanya kemudian Dia mencabutnya dari orang tersebut dan menggantinya dengan sabar, maka penggantinya itu lebih baik daripada yang dicabut darinya. Al Hasan Al Bashri Rahimahullah: Sabar adalah salah satu kekayaan dari kekayaan yang baik. Allah tidak memberikan kecuali kepada hamba-Nya yang mulia di sisi-Nya.

Tuesday, March 17, 2009

kawan @ sahabat


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

..

Nampaknya agak lama sy tidak menggerakkan pena mengenai topik sahabat/rakan, topik yang memang agak digemari untuk dirungkaikan dalam blog ini.. korang tgk almt blog sy pn http://hasratseorangsahabat.blogspot.com/. Almaklumlah sy bukanlah seorang individu yang mempunyai ramai ’sahabat’, mungkin kawan-kawan tu ramailah.. mugkin xperlu dihuraikan perbezaan antara dua perkataan ni… korg pn blh pkr & bezakan sdiri coz smua org ada kawan n sahabat… apapun, jdlah seorg kawan dan sahabat yg t’baik…


Sebenarnya ketika melihat friendster.. Sy juga menerima sms berkaitan persahabatan yang mempunyai makna yang mendalam.. malah lagu-lagu pn bnyk yg m’crtakan perihal hubungan p’shbtn… antra lagu nasyid yg dmnati b’kaitan sahabat ialah lagu nyanyian kumpulan in-team iaitu akrab persahabatan. Jom sma2 kta hyati lirik lagu ni…..


Sesegar hijau daunan
Begitulah kita diibaratkan
Tiada siapa yang bisa memisahkan kita
Antara kita semua


Seerat simpulan yang tidak terbuka
Seteguh langit tinggi menongkah dunia
Kita mengharung badai atas nama
Kasih insan bersaudara

Buang yang keruh ambil yang jernih
Dendam hasad dengki mestilah dijauhi
Marilah contohilah Rasullulah
Di dalam bersahabat
Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan
Bina keharmonian

Sesegar hijau daunan
Begitulah kita diibaratkan
Tiada siapa yang bisa memisahkan kita
Antara kita semua……………..



Monday, March 16, 2009




Keinsafan…

Dosa-dosaku terlalu banyak tak dapat kuhitung.. …suruhanNya sering aku tinggalkan, laranganNya kerap aku lakukan…adakah layak aku bergelar hambaNya??.Dikala aku sememangnya lemah..yang hina lagi memerlukanNya..Allah..ampunkan aku…ampunkan aku…Sesungguhnya aku lemah..dan tersangat lemah..Ya Allah…rahmati aku Ya Allah…lindungi aku dalam menempuh pelbagai pancaroba dan mehnah hidup ini…aku tak mampu hadapi cinta penuh debu ini..bantulah aku menyucikan jiwaku…jadikan aku insan yang bertakwa…insan yang bersyukur dengan nikmatmu….insan yang tahu erti kebenaran……Maafkan aku Ya Allah..ampunkan aku Ya Allah…pimpinlah aku kejalan keredhaan….sesungguhnya aku ingin mencari jalan redhaMu…….


Bila ku didatangi malam
Gelora perasaan mencengkam dijiwa
Masihkah ada lagi
Dayaku menghindar dari kealpaan
Diterjah berbagai persoalan
Dihujani airmata penyesalan
Bisakah terhapus semua
Segala dosa-noda yang bertakhta
Terangi jalan hidupku
Dengan cahaya kasih Mu
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu
Tuhanku…
Di malam syahdu ku merayu
Ampunilah segala dosaku yang lalu
Sujud ku mendambakan keredhaan Mu
Tempatkan daku di dalam rahmat Mu
Tuhanku…
Usah Kau biarkan diri ku
Hanyut terleka, di jiwa dunia membelenggu
Dan aku sesungguhnya pasrah pada Mu
Hidup matiku hanyalah untuk Mu
Ya Allah tunjukkan jalan kebenaran
Suburkan jiwa ku dengan keimanan
Hanya pada Mu Oh Tuhan
Ku sandarkan harapan.......

*** ayuh sahabat2 sama2 kita perbaiki diri, jangan asyik memandang kesalahan orang lain...cermin2kan diri n sama2 perbaiki diri.... jangan biarkan hidup kta trus terleka dan terlena***

Sunday, March 15, 2009

renung2kan...

Something is better than nothing

Everybody is a hypocrite.

You are not always right and I am not always wrong.

Nobody does anything without expecting something.

Everyone is a Superman. But most live their entire life as Clark Kent.

He who fears nothing loves nothing.

It's hard to find a good employee. It's even harder to find a good employer.

There are no stupid questions. Just stupid people.

What you don't start you won't finish.

Life is like driving. Your unseen destination is your future. What you see in front is your present and occasionally you look back at your past through the mirrors to be safe.

Life is like a video game. There's just no reset button.

Money can't buy you love. But money helps to keep the love together.

Saturday, March 14, 2009

Cita-cita Ku

ps: minat lagu ni...buat sahabat2 semua...hayatilah dan nikmati keindahan sebenar yang terkandung dalam liriknya...


cita-citaku - nadamurni


cita-citaku islam gemilang
cita-citaku daulahnya berulang
cita-citaku islam cemerlang
cita-citaku islam tinggi menjulang

kawan mari susun barisan
kita mara ke hadapan
mari berjuangkan islam
kita tagih yang dijanjikan

kawan mari kumpulkan tenaga
kita korbankan harta punya
jangan kita buang rasa percuma

kawan mari kumpulkan tenaga
kita korbankan harta punya
berjuangkan hingga berjaya

kawan jangan tunggu² lagi
jangan berangan² yang merugi
dunia menipu kita hindarkan
cita² islam kita tunaikan

ayuh mari mara kehadapan
jangan buang masa lagi
inilah masanya tunjukkan bukti

ayuh mari mara kehadapan
jangan buang masa lagi