Sunday, May 3, 2009

JOM BLAJA KECEK KLATE...



Salam...

k, hri ni aku kmkakan bbrpa cnth p'kataan bg loghat klate bsrta dgn cnth ayt skali...p'ktaan2 ni pn ak copy mllui intrnt, dh byk laman yg b'kaitan loghat klate...ni mnnjkkn loghat klate mmg ada ptnsi n jka dp'htkn, dh rmai ank2 ngri len dh blh kuasai loghat klate... mgkn bg mrk yg luar dr ngri kelantan akn rsa lcu @ plk dgn p'ktaan2 ni, nmn bg oghe klate spt aku p'ktaan ni mmg unik... maghi kito pakat blaja loghat klate deh...

1. SPRONG n.
- means teropong. Or binocular, telescope.

"Nok wak gapo sprong tu,Dolloh? Mung nok 'ngita oghe ko?"
(Nak buat apa teropong tu, Dollah? Kau nak mengintai orang ke?)

2. PELETING n. - ('pe' as in ape??, 'le' as in lelaki, 'ting' as in tingkap)
- can you guess?? hahahahha.. it's straw. Penyedut minuman lah in Bahasa.

"Main teguk gitu jah air nyo tu? Tokse paka peleting ko?"
(Main teguk macam tu je air kelapa tu? Tak nak pakai penyedut minuman ke?)


3. PEKONG v. -(pear, 'kung' as in kangkung)
- baling, lontar.
In English, throw lah.

"Wei, bakpo mung main pekong² batu ni? Keno 'palo aku siak laa mung!"
(Wei, kenapa kau main baling² batu ni? Kena kepala aku siap laa kau!)


4. GONYOH v.
- means scrub. In Bahasa, sental.

"Gayoh, acu mung gonyoh kuak gak sikik. Supo tok make setahung jah.."
(Gayah, cuba kau sental kuat sikit. Macam tak makan setahun je..)


5. SENGELENG adv. ('se' as in senyap, 'nge' as in ngetop di ERA, 'leng' as in geleng)
-
doing something on purspose. Sengaja.

"Mung meme sengeleng deh wak gitu, deki kak ku."
(Kau memang sengaja kan buat gitu, dengki kat aku.)

1 comment:

..::sutera::.. said...

hurm.. rasa tergeliat juga nak cakap.. kena p cakap dgn owe kelante baru pandai kot..