Sunday, November 16, 2008

perINgatAN bagI yaNG LUpa

Firman Allah s.w.t. bermaksud, “Tetaplah memberi peringatan/nasihat, sesungguhnya peringatan/nasihat itu akan memberi manfaat bagi orang yang beriman.”

Firman Allah s.w.t. bermaksud, “Demi masa, sesungguhnya semua manusia di dalam kerugian melainkan manusia yang beriman, beramal soleh, nasihat-menasihati dengan perkara yang hak (benar) dan bersabar.”

(Surah Al-Asr: Ayat 1-3)

AMARAN BAGI ORANG YANG BERDUA-DUAAN DAN BERSENTUHAN DENGAN ORANG YANG BUKAN MAHRAM (HALAL BAGINYA NIKAH)

  1. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud, “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka janganlah ia bertemu muka sendirian di suatu tempat dengan wanita/ lelaki yang tidak beserta mahramnya kerana sesungguhnya yang ketiganya adalah syaitan/iblis.”
  2. Nabi bersabda bermaksud, “Barangsiapa yang berjabat tangan/salam dengan seorang wanita/lelaki yang bukan mahramnya, maka di akhirat kelak ia akan dirantai dengan rantai api neraka.”
  3. Seterusnya Nabi bersabda bermaksud, ”Jikalau ia menciumnya maka di akhirat kelak kedua bibirnya akan digunting dengan gunting api neraka.”
  4. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud, “Sesungguhnya jika kepala seseorang kamu ditikam dengan jarum besi, itu lebih baik baginya dari ia menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya.”(H/R Baihaqi, Tabrani)
“Sesungguhnya sekiranya seseorang lelaki menyentuh (berpelukan) dengan seekor babi yang berlumuran darah tau lumpur yang amat busuk baunya, itu adalah lebih baiknya dari ia menyentuh bahunya pada bahu seorang wanita yang tidak halal baginya.” (Maksud Hadith Nabi, H/R Tabr

No comments: